KONTAKT

Maria Jakubek

Highlight Studio fotografia produktowa

foto.highlight@gmail.com

607 365 207

Zaniemyśl k. Poznania

Pracuję zdalnie dla klientów z całej Polski. 

Produkty wyślij do paczkomatu InPost nr ZAN01A lub kurierem - zapytaj o adres mailowo.

logo Highlight Studio fotografia produktowa
24 lipca 2024

Współpraca z fotografem produktowym - kiedy warto i dla kogo ta usługa będzie odpowiednia?

Nie zamierzam tutaj wymieniać samych zalet współpracy z fotografem produktowym i usilnie udawadniać, że każdy, kto sprzedaje produkty, powinien skorzystać z takich usług. Bo to nie jest prawda. Z pewnością taka inwestycja przynosi korzyści, ale przecież nie każdy może sobie na nią pozwolić.

 

Przede wszystkim budżet.

Może nie powinnam mówić o pieniądzach na samym wstępie. Ale niezaprzeczalnym faktem jest to, fotografia produktowa wymaga pewnych nakładów finansowych ze strony klienta. Z czego to wynika? 

Zanim fotograf będzie mógł oferować swoje usługi w tym zakresie, również musi ponieść spore koszty - przede wszystkim zakupić sprzęt i wyposażenie studia. Sam aparat nie wystarczy. Są osoby, które robią zdjęcia produktowe przy oknie, ale należą do mniejszości, ponieważ praca ze światłem dziennym ma sporo ograniczeń. Większość fotografów korzysta ze światła sztucznego - lamp studyjnych. Do tego dochodzą różne statywy, akcesoria oraz zasób teł i rekwizytów do budowania scenografii.

A na koniec jeszcze trzeba poświęcić sporo czasu (i pieniędzy), żeby nauczyć się robić takie zdjęcia. Kolejnym aspektem jest czas, który zajmuje produkcja takiej sesji (tak, produkcja to chyba najlepsze słowo): od zebrania wytycznych, przygotowania koncepcji sesji, pozyskania rekwizytów, przygotowania sceny, przez rozstawienie lamp, wykonanie zdjęć, a na koniec obróbkę.

Już chyba wiesz, do czego zmierzam - to wszystko wpływa na wycenę sesji produktowej.

W tym świetle jest już oczywiste, że jeśli zwyczajnie nie masz odpowiedniego budżetu, to na ten moment ta usługa nie będzie dla Ciebie.

 

Gdzie będziesz wykorzystywać zdjęcia produktowe i jakiej jakości oczekujesz?

To jest pytanie, które warto sobie zadać w następnej kolejności. Profesjonalny fotograf produktowy jest w stanie przygotować estetyczne, wysokiej jakości zdjęcia, które będzie można wykorzystać w social mediach, w sklepie internetowym, reklamach, druku.

 

I jeśli faktycznie na tylu różnych polach (lub kilku z nich) planujesz wykorzystywać zdjęcia produktowe, to warto zlecić to komuś, kto przygotuje je w odpowiedni sposób i na odpowiednio wysokim poziomie. 

 

Często powtarzam: w oczach klienta kiepskie zdjęcie produktowe = kiepskiej jakości produkt. A nikt nie chce kojarzyć się ze złą jakością.

 

Ale załóżmy, że Ty nie drukujesz katalogów, nie publikujesz reklam, może masz sklep internetowy, ale całą sprzedaż opierasz na silnej marce budowanej na Instagramie?

 

Tutaj odpowiedziałabym: to zależy. Jeśli masz odpowiedni budżet, a nie masz czasu/ umiejętności/ sprzętu, żeby samodzielnie przygotować zdjęcia produktowe, to zgłoś się do fotografa. 

A jeśli masz tego przysłowiowego iPhone'a, albo lepiej - aparat z trybem manualnym, który potrafisz obsłużyć, masz trochę (albo więcej niż trochę :)) wyczucia estetyki, masz też czas i chęć, żeby samemu wykonać zdjęcia - być może nie ma sensu tego zlecać. Sam Instagram wymaga wysokiej estetyki, ale jakość zdjęć pod kątem oświetlenia czy rozdzielczości nie musi być tak wysoka. Oczywiście zawsze dobrze, kiedy jest, ale musisz sobie indywidualnie przekalkulować zyski i koszty i ocenić, czy tego potrzebujesz.

Zwróć też uwagę, że na samodzielne przygotowanie zdjęć trzeba mieć sporo zasobów. A założę się, że jeśli prowadzisz jakąkolwiek działalność gospodarczą, to na pewno z czasem jest krucho :) I pamiętajmy o jednej rzeczy - taka sesja to nie samo zrobienie zdjęć. Trzeba zebrać inspiracje, przygotować się do niej, kupić elementy scenografii, a na koniec najlepiej chociaż delikatnie obrobić zdjęcia. Kiedy to zlecasz - wszystkim tym zajmuje się fotograf. W przeciwnym wypadku wszystko zostaje na Twojej głowie. 

A już na koniec dodam, że zdarzało mi się robić zdjęcia w takiej scenografii, że gdyby klient chciał je zrobić sam i musiał do tego celu specjalnie kupić wszystkie rekwizyty, to z kosztami dobiłby może do połowy wartości takiej sesji "na gotowo" u mnie. Więc pytanie, czy opłacałoby mu się to robić samodzielnie?

Podsumowując: odpowiedz sobie na pytanie, jakie posiadasz zasoby i jakiej jakości zdjęć potrzebujesz i na tej podstawie oceń, czy w Twoim przypadku warto zlecić profesjonalną sesję produktową. Każda sytuacja jest inna i nie ma jednej, uniwersalnej odpowiedzi.

 

WROĆ DO BLOGA